GTWb_baton_140x50.jpg

>janex_wwa@gazeta.pl
Blog > Komentarze do wpisu
Pętla na Czynszowej.
DSCF3270e
DSCF3271e
DSCF3273e
DSCF3275e
DSCF3294e
DSCF3295e

Pętla na Czynszowej powstała w roku 1958, w związku z budową nowej ulicy Starzyńskiego, będącej elementem planowanej obwodnicy Pragi (tak na marginesie po dziś dzień jedynym istniejącym:). No dobrze, ale ktoś może spytać: co ma ulica Starzyńskiego do pętli na Czynszowej, przecież to jest kawał drogi stąd, więc jaki to ma związek? Otóż, ma. Wcześniej tramwaje jadące ulicą Stalową mijały sobie Czynszową i jechały dalej, prosto, przecinając Szwedzką, dojeżdżając do pętli na końcu ulicy, gdzieś w okolicach dzisiejszego blaszaka Tesco. Miejscy inżynierowie doszli jednak do wniosku, że budowa trasy Starzyńskiego, płynnie łączącej się z ulicą Szwedzką spowoduje wzrost natężenia ruchu na tej ostatniej. Słuszne to były wnioski, o czym możemy się przekonać również dzisiaj, oglądając kolumny ciężarówek przemierzające Szwedzką. Oczywiście planowano też w następnym etapie budowę kolejnej trasy (Tysiąclecia), mającej za zadanie odciążyć zapchaną Szwedzką i Targową, no ale tu również znamy zakończenie :). Ale wracając do naszej linii tramwajowej: inżynierowie przewidywali wzrost ruchu samochodowego na Szwedzkiej, toteż należało zlikwidować wszelkie przeszkody, które mogłyby ten ruch utrudniać. Jedną z tych przeszkód była właśnie poprzecznie przebiegająca linia tramwajową, którą jeździły tramwaje nr. 4 i 32. Postanowiono ją więc przyciąć (chwała Bogu, że nie zlikwidować) - tramwaje jadące Stalową zaczęły od tej pory skręcać w prawo w Środkową, do Wileńskiej w lewo, a potem znowu w lewo w Czynszową, na której wybudowano dwa tory dla dwóch linii (dzisiaj wykorzystywany jest tylko jeden z nich). Z powrotem tramwaje skręcały z Czynszowej bezpośrednio w Stalową.
Ciekawostką jest dla mnie to, co zrobiono ze starym torowiskiem na Stalowej - czy zostało zerwane, czy może po prostu zalane asfaltem tak jak np. to na Wileńskiej. Będzie się można o tym przekonać mniej więcej w połowie tego roku, gdyż właśnie wtedy ZDM zamierza przeprowadzić frezowanie nawierzchni.
sobota, 01 maja 2010, janex_wwa

Polecane wpisy